Waarvoor staat de IP-waarde bij verlichting?

Geplaatst: februari 4, 2012 in Uncategorized

Momenteel is het geen weer om buiten te zitten. Hoewel het weer niet slecht is… De zon schijnt volop, de temperatuur ligt enkel iets lager. Je vriest werkelijk uit je vel. Maar je merkt wel dat de dagen al aan het verlengen zijn. De jaren gaan steeds sneller voorbij heb ik de indruk. Binnenkort is het eerste mooie weer er terug. Zo vanaf maart kan het al zeer aangenaam zijn buiten, in het zonnetje dan wel. Daarom dat ik al aan het uitkijken naar buitenverlichting. In ons nieuw terras ga ik een aantal grondspots inbouwen.

Wat is IP-waarde?

Als je grondspots koopt voor buiten moet je wel letten dat de IP-waarde hoog genoeg is. De IP-waarde geeft de mate van weerstand aan tegen vochtigheid en stoffen, het is een maatstaf van dichtheid van een armatuur. IP staat voor “International Protection normering“. Achter de IP staan vervolgens 2 cijfers waarvan het eerste cijfer de weerstand tegen stoffen aangeeft en het tweede cijfer de weerstand tegen vloeibare stoffen. In onderstaande figuur zie je welke waarden overeenkomen met welke maten van weerstand. Naar verluid moet een grondspot voor buiten op een niet overdekt terras minimum een IP-waarde van 65 hebben. Hier ga ik uiteraard rekening mee houden, en ik raad iedereen aan om hetzelfde te doen bij het kopen van verlichting.

ip_waarde1.jpg
ip_waarde2.jpg

Plaats een reactie